Volgens de meest recente telling zijn er ongeveer 600 tuincentra in ons land. Wil jij je met jouw tuincentrum onderscheiden ten opzichte van andere tuincentra? Dan doe je er verstandig aan om serieus met marketing aan de slag te gaan. Tuincentrum en marketing; het zijn termen die meer en meer verweven met elkaar raken.

Het belang van marketing voor een tuincentrum

Twijfel jij nog een beetje over het inzetten van marketing? Of weet je niet zo goed wáárom je met bijvoorbeeld een online marketingcampagne zou moeten starten? Om meerdere redenen is het absoluut aan te raden om hier zo snel mogelijk mee te starten.

Waarom dit zo aan te raden is? Dat heeft voornamelijk met onderstaande voordelen te maken:

  • Vergroting van jouw naamsbekendheid: jouw tuincentrum moet bij zoveel mogelijk mensen bekend worden. Dát krijg je voor elkaar door gericht met marketing aan de slag te gaan. Als iemand bijvoorbeeld 3 á 4 keer de naam van jouw tuincentrum ziet staan, vergeet diegene de naam van jouw tuincentrum nooit meer.
  • Voorsprong ten opzichte van de andere tuincentra: hoeveel andere tuincentra zitten er bij jou in de buurt? Als je gericht met marketing aan de slag gaat, kun je een voorsprong in gaan nemen. Een voorsprong in gaan nemen ten opzichte van de andere tuincentra bij jou in de buurt.
  • Betere binding met bestaande klanten: marketing richt zich echter niet alleen op het binnenhalen van nieuwe klanten. Nee, als je op de juiste manier met marketing aan de slag gaat, weet je ook de binding met jouw huidige klanten te versterken. Oók daar heb je op termijn uiteraard alleen maar profijt van!
  • Meer omzet en meer groei: ben je nu al van plan om met tuincentrum marketing aan de slag te gaan? Dat is goed voor te stellen; door de juiste marketingcampagnes te voeren, kun je ook meer goed omzet behalen. En daarmee kun je jouw tuincentrum verder en verder laten groeien!

Hoe kun je met marketing aan de slag gaan als tuincentrum?

Zou jij met jouw tuincentrum van de hierboven besproken voordelen willen profiteren? Dan is het advies om zo snel mogelijk met marketing aan de slag te gaan. Om dát te kunnen doen, moet je wel eerst jouw wensen op een rijtje zetten.

Wat is voor jou precies de reden dat je als tuincentrum met marketing aan de slag wilt gaan? Wil je de binding met jouw bestaande klanten verbeteren? Wil je de naamsbekendheid van jouw onderneming verbeteren? Of wil je gericht toewerken naar een hogere omzet? De keuze is aan jou.

Daarna kun je ook een keuze gaan maken tussen de vele soorten marketing. Ga je voor offline marketing, in de vorm van bijvoorbeeld flyers? Of wil je jouw pijlen op online marketing richten? Gezien de digitalisering in de maatschappij is het zéker aan te raden om met online marketing aan de slag te gaan. Je kunt echter ook voor een combinatie van online- en offline marketing kiezen.

Tot slot moet bepalen of je zélf met de marketing aan de slag gaat. Of dat je dit uit gaat besteden aan een specialist. Om meerdere redenen is het aan te raden om dit uit te besteden:

  • Een specialist weet precies waar hij/zij mee bezig is
  • De kans is groot dat een specialist voor de gewenste resultaten weet te zorgen
  • Je houdt zelf tijd over voor jouw tuincentrum en allerlei andere (leuke) zaken

Het belang van SEO en linkbuilding

Zoals je hierboven al hebt kunnen lezen, is het aan te raden om met online marketing aan de slag te gaan. Binnen de wereld van online marketing zijn twee hoofdpijlers te vinden:

  • SEO: door gericht met SEO aan de slag te gaan, krijgt jouw website meer waarde. Dit betekent dat jouw website hogere rankings in Google gaat krijgen, waardoor je meer en meer (organische) bezoekers mag verwelkomen op jouw website. 
  • Linkbuilding: het algoritme van Google hecht ook waarde aan links die op andere websites geplaatst worden. Uiteraard is het de bedoeling dat deze links naar jouw website verplaatsen. Als dergelijke links op waardevolle websites geplaatst worden, krijgt de website van jouw tuincentrum zelf ook meer waarde!

Marketing voeren als tuincentrum

Zie jij het helemaal zitten om jouw tuincentrum te laten groeien? Wil je daarom de marketing aan een ware specialist uit gaan besteden? Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Wij richten ons namelijk volledig op het aanbieden marketingdiensten voor bedrijven uit de tuinbranche. Met dank aan onze expertise en ervaring weten wij precies hóe wij jouw tuincentrum groots kunnen maken. Groots kunnen maken op het digitale vlak.

Heb je interesse in onze diensten? Of wil je graag een kennismakingsgesprek voeren? Vul onderstaand contactformulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.