Wil je met je hoveniersbedrijf groeien? Wil je met je tuincentrum groeien? Of wil je met een ander soort bedrijf in de tuinbranche groeien? Om een dergelijke groei door te kunnen maken, heb je klanten nodig. Heb je enig idee hoe je op dit moment het beste aan klanten kunt komen? In veel gevallen doe je dit het beste via de online kanalen.

Je denkt hierbij mogelijk direct aan online marketing of aan social media. Een logische gedachte, maar vlak absoluut SEO niet uit. In de afgelopen jaren is namelijk gebleken dat SEO van essentieel belang is in elke branche. Ook in de tuinbranche is het belang van SEO inmiddels onomstotelijk bewezen.

Wat is SEO precies?
De afkorting SEO staat in het Engels voor Search Engine Optimization. In het Nederlands betekent dit gewoonweg ‘zoekmachineoptimalisatie’. Concreet betekent dit dat je met, google vriedeljke, technieken aan de slag gaat, waardoor jouw website hogere rankings binnen de zoekmachines gaat krijgen.

Door met SEO aan de slag te gaan komt je website bijvoorbeeld op de zoekterm ‘Hovenier [stad]’ op de eerste pagina te staan. (hier gebruiken we een landingspagina voor). Zodra een internetgebruiker op de betreffende zoekterm zoekt, komt jouw website op één van de beste plekken naar voren. Grote kans dat de bezoeker daardoor op jouw website uit gaat komen.

Algemene weetjes over SEO

  • Bij zoekmachineoptimalisatie ligt de focus hoofdzakelijk op Google. Dit is immers de meest gebruikte zoekmachine op het internet.
  • Een internetgebruiker kiest in 99% van de gevallen voor één van de bovenste 5 hits in de zoekmachine. Sta je met je website op één van de bovenste plekken? Dan verwelkom je al snel meer (organische) bezoekers op je website.
  • SEO is een langetermijnproces. Bij zoekmachineoptimalisatie moet je geen resultaten binnen één week verwachten. De focus bij SEO ligt op de komende maanden of zelfs de komende jaren.

SEO in de tuinbranche toepassen

Is het mogelijk om als hovenier met SEO aan de slag te gaan? Ja, dat is absoluut mogelijk. En is het mogelijk om als tuincentrum met SEO aan de slag te gaan? Ja, ook dat is absoluut mogelijk. Ongeacht wat voor bedrijf je in de tuinbranche hebt, kun je met SEO aan de slag gaan. Hierbij zijn eigenlijk slechts twee voorwaarden: je moet bereid zijn om hier veel tijd (en geld) aan te besteden en je moet een eigen website hebben.

Binnen SEO draait het overigens allemaal om drie pijlers:

  • Techniek: het is pure noodzaak dat je website over de juiste techniek beschikt. De techniek achter de website moet perfect in orde zijn, de website moet voortdurend geüpdate zijn en de website moet snel zijn. Een term als ‘responsive design’ behoort ook toe tot deze pijler.
  • Content: als je met je website wilt scoren, moet de perfecte content op je website staan. Deze content moet voor zowel de zoekmachines als voor de bezoekers relevant zijn. Bovendien moet de content uniek zijn, goed leesbaar zijn en een duidelijke meerwaarde hebben.
  • Linkbuilding: het algoritme van bijvoorbeeld Google kijkt ook naar de autoriteit van je website. Om de autoriteit van je website te verbeteren, moet er serieus met linkbuilding aan de slag gegaan worden. Dit betekent dat op andere websites een linkje naar jouw website geplaatst wordt. Gaat het hierbij om websites met een hoge waarde én om relevante websites? Dan levert dit voor jouw website pluspunten op.

Wat kun je met SEO in de tuinbranche bereiken?

Op welk moment vind jij je eigen bedrijf succesvol? Is dat het moment waarop je een bepaalde omzet weet te behalen? Is dat het moment waarop je agenda helemaal volgepland zit? Of is dat het moment waarop je producten niet meer aan te slepen zijn? Elke ondernemer heeft een ander doel. Maar, ongeacht wat dit doel is, kun je dit doel met SEO gaan bereiken.

Meer omzet

Door op de juiste manier met SEO aan de slag te gaan, kun je meer omzet genereren. Dit duiden we graag aan de hand van een voorbeeld:

Stel dat je een hoveniersbedrijf in Volendam hebt. Je bent in deze regio uiteraard niet het enige hoveniersbedrijf, maar je hebt al veel mooie klussen af weten te ronden. Het wordt echter steeds lastiger voor je om nieuwe klanten aan te trekken, waardoor de omzet enigszins stokt. Om de omzet te verhogen, kun je gericht met SEO aan de slag gaan. Er zijn namelijk veel mensen uit de regio die bijvoorbeeld zoeken op ‘hovenier Volendam:

Zoals je hier bovenstaand kunt zien, zoeken maandelijks tussen de 10 en 100 mensen naar hovenier Volendam. Als jij op de juiste manier met SEO aan de slag gaat, komt na verloop van tijd bijvoorbeeld 30% van de bezoekers op je website uit. Dit betekent dat je maandelijks veel doelgerichte bezoekers op je website mag verwelkomen. Waarom deze bezoekers doelgericht zijn? Omdat ze niet zomaar op de zoekterm ‘hovenier Volendam’ zoeken. Dit doen ze bijvoorbeeld als ze een nieuwe tuin willen en daarvoor een goede hovenier zoeken.

Meer winst

Bovengenoemd voorbeeld brengt nóg een gevolg met zich mee: je kunt meer winst draaien. Dit is puur te danken aan het feit je dat meer omzet gaat draaien. Uiteraard moet je voor de zoekmachineoptimalisatie wel geld uitgeven, maar dit weegt niet op tegen de gestegen omzet.

Grotere naamsbekendheid

Merk je dat meer en meer mensen op je website uitkomen? Dan ga je dit ook aan je naamsbekendheid merken. De mensen die op je website uitgekomen zijn, hoeven niet direct van je diensten of producten gebruik te maken. De kans bestaat echter wel dat zij dit doorgeven aan bijvoorbeeld familie, vrienden of collega’s. Op die manier komen meer mensen in aanraking met je hoveniersbedrijf, met je tuincentrum of met je bedrijf in de tuinbranche.

Hoe kun je met SEO aan de slag gaan?

Spreken bovengenoemde gevolgen je wel aan? En wil je daarom graag je website gaan optimaliseren. Dan is het zaak om een keuze tussen de volgende twee mogelijkheden te maken:

  • Je kunt zelf met SEO aan de slag gaan. Je moet je hierbij goed beseffen dat je hier twee dingen voor nodig hebt: heel veel tijd en heel veel kennis. De tijd die je aan SEO moet besteden, kun je niet meer aan je core business besteden.
  • Je schakelt Online Marketing Tuinbranche in. Wij zijn volledig gespecialiseerd in zoekmachineoptimalisatie voor bedrijven uit de tuinbranche. Wij weten hoe je kunt groeien. Wij weten waar internetgebruikers naar op zoek zijn. En wij weten hoe wij jouw website aan de juiste bezoekers kunnen ‘koppelen’. Heb je interesse in onze diensten? Vul onderstaande contactformulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.