Online marketing is een enorm belangrijk onderdeel van elke marketingstrategie geworden.
De komst van het internet heeft immers gezorgd dat er een hele nieuwe wereld van adverteren en het delen van informatie is ontstaan. Bedrijven delen berichten via Social Media, bieden hun producten of diensten aan via een eigen website en zorgen dat ze ook goed te vinden zijn via de zogenaamde zoekmachines. De kracht van het internet is dat iedereen, overal op de wereld, toegang heeft tot informatie en dus direct een vraag kan opzoeken. Is iemand op zoek naar een bloemist in de buurt? Wat Online Marketing voor bloemisten voor jouw bedrijf kan betekenen, lees je hieronder.
Online marketing, wat biedt het?
Online Marketing voor bloemisten bestaat uit een aantal onderdelen die samen zorgen dat je online aanwezigheid groeit en ook beter voor je werkt. Veel kleine ondernemers verwachten dat het hebben van een website voldoende is om nieuwe klanten te lokken en gezien te worden op het internet. Echter is dit al jaren niet meer het geval. Een goede website is een goede eerste stap, maar zeker niet de enige stap die nodig is. Mensen vinden een website alleen als een zoekmachine als Google vindt dat jouw website (of webshop) het waard is om goed gevonden te worden. Stel dat je een bloemist bent met een website waar je informatie kunt vinden, maar ook meteen bloemen kunt bestellen. Google zal dit niet hoog laten scoren, mits je goede online marketing doet die je website als het ware interessant maakt voor Google en klanten.
Google wil alleen het beste voor hun gebruikers
Stel dat je een bloemenwinkel hebt in Utrecht. Een nieuwe bewoner van de stad zoekt naar ‘Bloemenwinkel Utrecht’ om een roos te kopen. Deze zoeker is op dat moment een klant van Google, want hij of zij gebruikt Google om te zoeken. Dat wil Google natuurlijk zo houden. Daarom maken zij met een ingewikkeld algoritme een selectie van websites en webshops die zij de zoeker gaan laten zien. Daar wil jij als bedrijf natuurlijk tussen staan! Daar komt
online marketing om de hoek kijken.
SEO en Content marketing
De grootste pilaar binnen online marketing is SEO (Search Engine Optimization) waarbij jouw platform, of het nu een website of een webshop is, wordt geoptimaliseerd voor zoekmachines als Google. Dit begint met het zorgen dat jouw website of webshop goed in elkaar zit. Denk hierbij aan korte laadtijden, hoge kwaliteit content en natuurlijk een logische indeling van pagina’s. Dit zijn onderdelen die Google namelijk heel belangrijk vindt.
Goede content bestaat uit pagina’s met artikelen over jouw bedrijf, jouw producten en jouw locatie. Vervolgens wordt er gezorgd voor links naar jouw website vanuit andere platformen.
Een zoekmachine als Google ziet nu dat jouw website keywords als ‘Bloemenwinkel Utrecht’ noemt, waardoor ze jouw website hoger zullen ranken.
Linkbuilding
Google vindt het heel belangrijk dat jouw website echt de beste match is met wat een zoeker gezocht heeft. Alleen ‘Bloemenwinkel Utrecht’ benoemen in goede landingspagina’s is niet voldoende. Google test de waardigheid van jouw website of webshop door te kijken of mensen er naar linken. Immers, als mensen naar jouw content linken vanuit andere websites, dan moet het wel goed zijn! Linkbuilding is daarom een belangrijk onderdeel van een online marketing strategie. Hierbij worden links gemaakt vanuit respectabele websites, zodat jouw website of webshop hoger gekwalificeerd kan worden.
Landingpagina’s
Een eerste belangrijke stap bij het vinden van de juiste strategie is het uitpluizen van de zoekwoorden die bij jouw bedrijf horen. Een online marketing specialist zal kijken naar de verschillende zoekwoorden die belangrijk zijn voor jouw bedrijf. Hierbij wordt gebruik gemaakt van digitale tools die uitlezen waar mensen op zoeken als ze naar jouw dienst of product zoeken. Daardoor kunnen zij zorgen dat die woorden veel terugkomen op de website. Omdat het random plaatsen van de zogenaamde ‘keywords’ niet werkt, worden landingspagina’s ingezet. Pagina’s met een artikel over het bedrijf of de dienst waar de zoekwoorden in terugkomen.
Online Marketing voor bloemisten uitbesteden
Online marketing wordt elk jaar ingewikkelder en online marketing experts moeten constant worden bijgeschoold om bovenop de vernieuwingen te kunnen blijven. Daarom is het belangrijk dat je gebruik maakt van een online marketing bureau. Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw bedrijf? Vul het formulier hieronder in en kom er snel achter.