Het aantal bedrijven in de tuinbranche is de afgelopen jaren met 11% gestegen. Denk hierbij aan hoveniersbedrijven, tuinwinkels en kwekerijen. Fysieke bedrijven met winkels dus. Het aantal webshops is in die zelfde tijd echter verdriedubbeld en krijgt een steeds groter stuk van de markt in handen. Begin juni 2019 bleek uit kwartaalcijfers van het CBS dat online verkopen sterker waren toegenomen dan ooit tevoren. In 2021, waarbij we vaak wel online moesten bestellen, is deze groei alleen maar toegenomen. De conclusie uit deze cijfers is dat daarmee de online en offline concurrentie eveneens is toegenomen en de komende jaren enkel maar toe zal nemen. Het inzetten van een goed Marketingbureau voor de Tuinbranche kan een oplossing zijn om je bedrijf relevant te houden.

Hoe een Marketingbureau voor de Tuinbranche je kan helpen

Meer concurrentie betekent meer bedrijven waarmee je de poel van potentiële klanten en bestaande klanten moet delen. Vooral online is de concurrentie sterk toegenomen en kleine ondernemingen in de tuinbranche die geen website of webshop hebben delven al snel het onderspit. Men zoekt immers naar de gemakkelijkste oplossing voor hun probleem of vraag. Zoekt iemand een buxus van 60cm bij 60cm? Dan zullen zij dit product eerst opzoeken op Google. Bedrijven die bijvoorbeeld een advertentie hebben voor dit product, of een webshop waar het direct kan worden besteld, maken een grotere kans om de klant binnen te halen dan een bedrijf zonder online aanwezigheid. Kortom, de juiste marketingstrategie en online aanwezigheid zijn van belang om relevant te blijven in de huidige markt. Een Marketingbureau voor de Tuinbranche in de arm nemen zal je hierbij helpen.

Marketing en online marketing

Als bedrijf in de tuinbranche zijn zowel marketing als online marketing zeer van belang.
Echter liggen de prioriteiten per bedrijf anders. Een kweker of tuincentrum kan nog veel waarde halen uit het marketen via direct mail (denk foldertjes of kortingsbonnen). Uiteraard in combinatie met een sterke online marketingstrategie. Voor bedrijven die een dienst verlenen, zoals een hovenier of een architect, is dit echter anders. Het is moeilijk te bepalen wie een potentiële klant is en daarom wil je altijd goed vindbaar zijn. Dat werkt moeilijk met huis aan huis foldertjes. In die gevallen heeft een ijzersterke online marketing prioriteit over normale marketing. Een Marketingbureau voor de Tuinbranche zorgt dat voor elke organisatie de beste strategie wordt uitgezocht.

Waarom online marketing uitbesteden aan een marketingbureau voor de Tuinbranche?

Een conclusie die we kunnen trekken uit de cijfers van het CBS en de informatie hierboven, is dat online marketing voor elk bedrijf een zogenaamde ‘lifesaver’ kan zijn. Een soort eindeloze put van goud voor het vinden van nieuwe klanten. Als je immers goed gevonden wordt op een zoekmachine als Google, zijn alle Nederlanders je potentiële klant!

Echter, door de hoge concurrentie op het web, is het moeilijk om zelf een website te maken die hoog zal scoren. Daar heb je een specialist voor nodig. Een zogenaamde “SEO specialist” of “online marketeer”. Deze specialisten weten precies wat er nodig is om jouw website of webshop beter te laten scoren op zoekmachines. Dit begint al met het gebruik van de juiste keywords (woorden waar mensen op zoeken als ze jouw dienst of product zoeken) en het zorgen voor een professionele en logische website of webshop.

Zoekmachine Optimalisatie en Zoekmachine Adverteren

Wanneer je kiest voor een Marketingbureau voor de Tuinbranche zul je al snel te maken krijgen met woorden als SEO (search engine optimization) en SEA (search engine advertising). Bij SEO wordt je website en de content die hierop staat helemaal geoptimaliseerd voor een zoekmachine als Google. Daardoor wordt je website beter door Google gezien en zal je dus ook vaker getoond worden aan mensen die naar jouw dienst of product zoeken. Een SEO strategie kan bestaan uit content marketing (blogs, klantcases, video’s, etc) maar ook uit het fysiek optimaliseren van de backend van je website. Dus een logische indeling van je webpagina’s en een goede linkstructuur.
SEA (search engine advertising) is een betaalde vorm van het verhogen van je vindbaarheid. Je betaalt als het waren een advertentie in de zoekresultaten van Google. Zoekt iemand op ‘buxus’ en betaal jij voor een advertentie op dit zoekwoord? Dan zul jij hoger scoren dan anderen.

Goede vindbaarheid = goede omzet

Dit is maar het topje van de gigantische ijsberg die online marketing en marketing samen vormen. Een goed marketingbureau voor de Tuinbranche zal er voor zorgen dat de juiste specialisten werken aan jouw offline en online marketing en dat jouw bedrijf op die manier klaar wordt gemaakt voor de toekomst. Men zegt in de marketingwereld niet voor niets: “Een goede vindbaarheid is een goede omzet”.

Benieuwd wat marketing-tuinbranche.nl voor jou kan betekenen? Vul dan snel het onderstaand formulier in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!