Lokale SEO én lokale marketing voor bedrijven uit de tuinbranche

Ben je met jouw bedrijf in de tuinbranche actief? Dan wil je uiteraard zoveel mogelijk uren per dag aan jouw core business kunnen besteden. Als hovenier zijnde betekent dit bijvoorbeeld dat je zoveel mogelijk uren aan de tuinen van jouw klanten wilt besteden. Om dát voor elkaar te krijgen, kun je je pijlen het beste op lokale klanten richten.

Dit geldt niet alleen voor een hovenier. Ook voor bijvoorbeeld een tuincentrum spelen lokale klanten een cruciale rol. Juist door lokale klanten aan je te binden, kun je duurzame klantenrelaties opbouwen. Bovendien heb je – bijvoorbeeld als hovenier – met minder reistijd te maken. Dát bespaart je weer veel tijd.

Wil jij graag meer lokale klanten aantrekken? Om dat als bedrijf in de tuinbranche voor elkaar te krijgen, is het zaak om met lokale SEO aan de slag te gaan. In het verlengde daarvan is het ook aan te raden om met lokale marketing aan de slag te gaan.

Wat is lokale SEO precies?

De term SEO staat voor ‘Search Engine Optimization’. Dit komt vrij vertaald op het volgende neer: het verbeteren van een website, zodat er hogere/betere rankings in Google behaald kunnen worden.

Met name in de afgelopen jaren is lokale SEO steeds populair geworden. Hierbij zet je specifiek in op lokale zoekintenties. Graag duiden we dit aan met een voorbeeld, gericht op een hovenier:

Is een inwoner van Den Haag op zoek naar een goede hovenier? Dan tikt de inwoner op Google ‘hovenier Den Haag in’. Als jij je als hovenier met lokale SEO bezig houdt, komt jouw website in dat geval hoog in de zoekmachine van Google naar voren. Dáármee maak je de kans dus groot dat de betreffende internetgebruiker op jouw website uit gaat komen.

Dit voorbeeld gaat niet alleen voor hoveniers op, maar ook voor bijvoorbeeld een webshop. Of voor een lokale webwinkel of fysieke winkel die tuinartikelen verkoopt. Of de lokale Bloemist.

Wat is lokale marketing precies?

Eigenlijk kun je lokale SEO zien als een onderdeel van online marketing. Bij online marketing kun je echter nog meerdere kanten op:

  • Online marketing: als bedrijf in de tuinbranche kun je je volledig bezig houden met online marketing. Zo kun je dus jouw website optimaliseren, met lokale SEO aan de slag gaan en bijvoorbeeld lokaal adverteren via Facebook.
  • Offline marketing: als bedrijf in de tuinbranche kun je ook prima met lokale offline marketing aan de slag gaan. Een bekend voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld een reclamedoek langs een drukke weg ophangen. Hierop kun je bijvoorbeeld de naam van jouw tuincentrum, hoveniersbedrijf of winkel afdrukken. Opvallend en goed voor jouw naamsbekendheid.

Waarom met lokale SEO en lokale marketing aan de slag gaan?

Meer en meer bedrijven kiezen ervoor om met online marketing te starten. Een prima keuze, aangezien je als bedrijf op deze manier vrij veel nieuwe klanten kunt strikken. Is het daarbij ook aan te raden om specifiek met lokale SEO en lokale marketing aan de slag te gaan? Ja, absoluut. Lokale SEO en lokale marketing brengen de nodige voordelen met zich mee:

  • Je werkt aan jouw lokale naamsbekendheid. Door op een gerichte manier aan jouw naamsbekendheid te werken, bouw je een flinke naam in. In bijvoorbeeld een bepaalde stad of in een bepaalde regio. Grote kans dat je in die regio daardoor snel meer nieuwe klanten aan weet te trekken.
  • Je gaat meer lokale klanten aantrekken. Dit brengt eigenlijk meerdere voordelen met zich mee
    • Meer omzet = meer groei
    • Lokale klanten. Hierdoor is kans groter dat je duurzame klantrelaties opbouwt.
    • Grotere lokale naamsbekendheid. Des te meer lokale klanten je hebt, des te meer je van mond-tot-mond reclame geniet.

Het belang van SEO en linkbuilding

Zou jij – als bedrijf in de tuinbranche– van de hierboven genoemde voordelen willen profiteren? Dan doe je er verstandig aan om je pijlen op lokale SEO en lokale linkbuilding te richten.

Wat lokale linkbuilding precies is? Met linkbuilding zorg je ervoor dat jouw website op andere websites geplaatst wordt. Als je lokaal goed gevonden wilt worden, doe je er verstandig aan om hierbij voor lokale websites te kiezen. En om voor lokale ‘anchors’ te kiezen. Zoals je wellicht al merkt, is dit een vrij complex verhaal. Je doet er dan ook verstandig aan om dit aan een gespecialiseerde partij uit te besteden.

Met lokale SEO en lokale linkbuilding behaal je al snel de gewenste resultaat. Zo is de kans groot dat je snel lokaal een veel betere naamsbekendheid krijgt. Tevens kun je op deze manier meer omzet draaien en daarmee meer winst behalen.

Lokale SEO en lokale marketing uitbesteden

Is dit artikel enigszins abracadabra voor je? Maar, spreken de voordelen van lokale SEO en lokale marketing jou wel aan? Dan doe je er verstandig aan om jouw marketing aan ons uit te besteden. Bij ons geniet je namelijk van de volgende voordelen:

  • Expertise in de tuinbranche. Wij weten als geen ander hoe je op online vlak in de tuinbranche kunt scoren. Ook hebben wij veel ervaring met allerlei soorten bedrijven in de tuinbranche; winkels met niche tuinartikelen, hoveniers en tuincentrum zijn hier enkele voorbeelden van.
  • Expertise in lokale SEO en lokale marketing. De afgelopen jaren hebben wij ons toegelegd op lokale SEO en lokale marketing. Deze marketingvorm kent voor ons dan ook geen enkel geheim meer.

Wil je van onze diensten gebruik maken? Of wil je graag een kennismakingsgesprek hebben? Via onderstaand contactformulier kun je direct contact met ons opnemen!