Hoe een goede landingspagina bedrijven in de tuinbranche helpt

Dat het hebben van een goede online aanwezigheid belangrijk is, is al lang geen nieuws meer. Bijna elke organisatie maakt gebruik van een website, blog, webshop, of social media. De online aanwezigheid en vindbaarheid van een organisatie zijn ook belangrijker dan ooit tevoren, omdat het werven en behoud van nieuwe klanten veelal online gebeurt. De concurrentie op het internet tussen verschillende bedrijven binnen en buiten de tuinbranche is dan ook enorm toegenomen de afgelopen jaren. Het is dan ook ingewikkeld om een webpagina te maken die goed scoort bij een zoekmachine als Google en ook nog gebruiksvriendelijk is.
Het toe laten passen van de juiste SEO strategie is daarom enorm belangrijk. Hieronder lees je hoe de juiste Landingspagina als onderdeel van zo’n strategie jou kan helpen.

Wat is een SEO Landingspagina precies?

Een website heeft vaak tientallen of honderden pagina’s die samen zorgen dat klanten de producten of diensten goed kunnen vinden en kunnen bestellen. Sommige zijn bedoeld om te informeren over het product, of de dienst. Anderen maken het weer mogelijk voor een potentiële klant om contact op te nemen of openingstijden te bekijken. Echter zijn er ook pagina’s die de klant iets minder gemakkelijk via het menu zal vinden. Dit zijn de zogenaamde ‘landingspagina’s. Deze pagina’s zijn bedoeld voor het verbeteren van de vindbaarheid van een website bij zoekmachines als Google. Ze zijn onderdeel van de SEO strategie. Dit zijn pagina’s waar een tekst van 500 tot 2000 woorden wordt geschreven over een specifiek onderwerp dat te maken heeft met jouw product of dienst. Bijvoorbeeld ‘tuinman Hoevelaken’. Hoe deze pagina’s werken, dat lees je hieronder.

Zo helpt een Landingspagina jouw SEO en online vindbaarheid

Een goede Landingspagina heeft dus een specifiek onderwerp waarop jij gevonden wilt worden op zoekmachines als Google of Yandex. Waarom dit werkt? We nemen Google als voorbeeld. Google vindt het belangrijk om alleen websites te tonen die het beste antwoord geven op de vraag die iemand gezocht heeft. Bijvoorbeeld: ‘Tuinman Hoevelaken’. Als jouw website een hele pagina heeft die informatie geeft over de tuinman Hoevelaken, zal Google jouw website hoger laten scoren. De persoon die op de zoekterm gezocht heeft, zal op de link klikken en landt vervolgens op jouw pagina. Vanaf daar wil je dat ze natuurlijk naar jouw productpagina of homepagina gaan. Voordat de pagina’s geschreven worden, dient er dan ook een goede SEO keywords research te worden gedaan, zodat je weet waar jouw markt precies op zoekt wanneer ze naar jouw diensten of producten zoeken.

Call to Action!

Zoals je hierboven las, zorgt een landingspagina dat de potentiële klant op jouw website terecht komt. Echter wil je dan ook dat ze naar jouw producten gaan kijken. Een goede Call to Action onderaan de pagina kan hierbij helpen. Denk aan ‘vraag gratis advies aan’ of ‘bekijk snel onze producten’. Een knop als dat verhoogt de kans dat mensen op jouw website blijven en uiteindelijk ook klant worden aanzienlijk. In de online marketing heet een website bezoeker die op een knop drukt en informatie achterlaat een ‘conversie’. Iemand wordt van een naamloze bezoeker ineens een lead of prospect. Zo zorgt de juiste SEO strategie in samenwerking met een goede pagina dus voor meer klanten.

Soorten pagina’s voor jouw website

Hierboven las je hoe een SEO Landingspagina (ook wel landingpage genoemd) jou kan helpen bij het verbeteren van jouw vindbaarheid. Echter kunnen er ook landingspaginas geschreven worden voor jou marketing activiteiten. Stel dat je bijvoorbeeld een White Paper gaat uitbrengen, of een korting gaat bieden op diensten of producten. In dat geval wil je die natuurlijk gaan adverteren op social media of via Google. In die gevallen heb je een goede landingspagina nodig die zorgt dat klanten op een pagina terechtkomen waar ze meteen kunnen converteren naar klant. Mensen klikken bijvoorbeeld op jouw Facebook advertentie en worden naar de landingspagina geleid waar ze de nieuwe White Paper kunnen downloaden door hun e mail in te vullen en hun naam.

Hoeveel landingspaginas heb je nodig?

Het aantal landingspaginas dat je nodig hebt voor je SEO hangt heel erg af van het budget en het aantal woorden waarop de vindbaarheid verbeterd moet worden. Sommige bedrijven kiezen om bijvoorbeeld voor elk dorp in de omgeving een relevante zoekterm te schrijven. Bijvoorbeeld ‘tuincentrum Amsterdam’ , ‘tuincentrum Amsterdam Zuid’, tuincentrum Amsterdam centrum’ et cetera. Daarbij wil je voor elke productnaam of dienst ook een goede landingspagina hebben die zorgt dat het goed kan scoren in Google.
Uiteraard, des te meer landingspaginas je laat maken, des te hoger je zult scoren in Google.

Wil jij jouw bedrijf in de tuinbranche beter vindbaar maken op het internet? Neem dan snel contact met ons op via onderstaand formulier en wij helpen bij het samenstellen van een goede strategie.